X
تبلیغات
آموزش خلاقیت , نوآوری و کارآفرینی

بسم الله الرحمن الرحیم

رب الشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقدتا من لسانی یفقه قولی

ستایش و سپاس مر خدایی را سزاست که بر پیوستگی ذرات، بنیاد هستی نهاد و با پیوند جان ها بوستان زندگی را از دانش و پژوهش بارور ساخت  .

سر تعظیم و کرنش به بارگاه پروردگاری فرود می آوریم که به نور دانایی و حکمت از ظلمات جهل و جمود رهایی مان بخشید.

عرض سلام و ادب داریم محضر یکایک شما فرهیختگان , اندیشمندان و دانش پژوهان و بدینوسیله مراتب ارادت و قدر دانی خویش را از تمامی مدعوین گرام , اساتید ارجمند و دانشجویان محترم رشته معماری اعلام میداریم.

به اتفاق  با نیوشیدن آیاتی چند از کلام الله مجید جان را به زلال وحی جلا می بخشیم و پس از آن به احترام سرود ملّی جمهوری اسلامی ایران قیام کرده و مهرمان را به مام وطن ابراز می نماییم .

باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

فرا رسیدن ایام عزا داری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین را به شیعیان و پیروان حضرتش تعزیت و تسلیت عرض نموده و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما سروران را از درگاه احدیت خواستاریم .

خیر مقدم عرض میکنیم محضر جناب آقای مهندس قلعه نوئی مدیر عامل محترم شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران و اساتید و کارشناسان محترم آن شرکت معظم که دعوت این واحد دانشگاهی را اجابت نمودند .

سمینار آموزشی فناوریهای نوین و صنعتی سازی ساختمان به دعوت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد از مجریان طرح صنعتی سازی مسکن و در راستای ارتقاء روز افزون سطح آموزش و پژوهش دانشجویان  ترتیب داده شده است .

+ نوشته شده توسط حسین آقامحمدی در یکشنبه سیزدهم آذر 1390 و ساعت 2:42 |
  1-2-2پیشگفتار:
موزه ها با بهره گیري از تاریخ و افتخارات یک ملت نقش مهمی را در بالا بردن آگاهی ها و شناخت مردم جامعه ایفا می کنند و این معرفت نسبت به هویت خود،باعث می شود که فرهنگ و رفتارها و هنجارهاي جامعه شکل بگیرد مسئله مهم دیگري که موزه با آن روبه روست حفظ اسناد و انتقال آنها و معرفت همراه با آنها به آیندگان می باشد به هرحال جایگاه موزه در تعاملات فرهنگی جامعه و حتی جوامع با هم غیرقابل انکار است. در اینجا لازم است قبل از هرچیز به صورت کلی با تاریخ 8 سال دفاع مقدس آشنا شویم و سپس به توضیح در مورد موزه مهندسی دفاع مقدس بپردازیم. بی شک بدون شناخت این تاریخ نمی توان به توجیه و توصیف درستی در موزه مهندسی دفاع مقدسو قسمتهاي مختلف آن رسید .
2-2-2جنگ:
جنگ یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های اجتماعی‌ست که نقش و تاثیر آن در شکل‌گیری تاریخ  بسیار مهم می‌باشد و به‌عنوان یک متغییر مهم در تحول حیات اجتماعی نقش بازی می‌کند و بر این اساس جنگ عمری به درازای عمر بشر دارد و از زمان پیدایش اولین انسان‌ها در کره زمین درگیری وجود داشته است، نگاهی گذرا به تاریخ کشورمان نشان می‌دهد که جنگ‌های متعددی رخ داده که معاصرترین ِ آن‌ها جنگ عراق علیه ایران می‌باشد و از سوی دیگر هویت به مثابه‌ی پاسخ به کیستی و چیستی انسان یا شی، یکی از پیچیده‌ترین مفاهیمی‌ست که ذهن انسان را به خود مشغول داشته و هنوز نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان می‌باشد و در طول تاریخ  نیز دست‌خوش تغییرات و دگرگونی‌های بسیاری شده است ، از جمله عوامل موثر در هویت و منش ملی، جنگ است که به‌عنوان یک عامل تغییر و دگرگونی در هر جامعه‌ای، وجدان گروهی و جمعی انسان‌ها را حساس می‌کند و در این رابطه روی هویت فردی، اجتماعی و ملی تاثیر می‌گذارد از این رو بررسی تاثیر جنگ و لزوم انتقال تجربه به نسل‌های بعدی به منظور جلوگیری از شکاف نسل‌ها و آشنایی با تاریخ سرزمین، نیازمند حفظ آثار است که از طریق موزه صورت می‌گیرد، موزه‌های جنگ یکی از پایدارترین میراث‌های تلخ و عبرت‌انگیز و در برداشتی دیگر مقاومت دلیران یک کشور مورد تهاجم در برابر مهاجمان ستیزه‌جو می باشد. نسل‌های حال و آینده در برداشت‌های خود از واقعه‌های تلخ جنگ جز در نوشتارها و کتاب‌ها شاید نتوانند برداشت‌های ذهنی خود را تکمیل و به پرسش‌های متوالی و متواتر درون خود قناعت و اکتفا نمایند، اما یادگاری‌های تلخ به جا مانده از قرن‌ها و سال‌های نه چندان دور زمان‌ها در کنج موزه‌ها شاید مفاهیم انتزاعی جنگ را در تصورات آن‌ها باز و روشن‌تر نماید.
 3-2-2موزه جنگ و دفاع مقدس:
موزه مکانی است که با نگاه به گذشته و تاریخ یک ملت با استفاده از ابزار هنر سعی در انتقال حوادث، اتفاقات و فراز و نشیب‌های آن ملت به نسل آینده دارد این مفهوم وقتی در کنار مفهوم دفاع مقدس می‌نشیند ترکیب منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که با موزه جنگ تفاوت ماهوی دارد به جهت این‌که دفاع مقدس از حیث ماهیت و جوهره معرفت‌شناختی‌اش یک اتفاق متفاوت در طول تاریخ است و بدلیل جنبه قوی عرفانی و احساسی آن، بسیاری معتقدند که موزه‌های جنگ سایر ملل مثل چین و روسیه و کره نمی‌توانند الگوی مناسبی برای موزه‌های ما باشند اما باید توجه کنیم که همه مباحث معرفتی و محتوایی دفاع مقدس در حکم مظروف هستند اما خود موزه دفاع مقدس یک ظرف است برای آن مظروف متعالی یعنی ما وقتی موزه‌های جنگ دنیا را مطالعه می‌کنیم با تحقیق متوجه می‌شویم که پیام و معارف جنگ‌های آنان در نهایت به ایده‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایی ختم می‌شود پس طبیعی است که ما تنها به دنبال تکنیک آن هستیم نه بهره‌گیری و تأثیر گذاری از محتوای موزه‌های جنگ دنیا.
 4-2-2تفاوت و شباهت هاي موزه دفاع مقدس با ساير موزه ها:
دفاع مقدس منحصر به موجود و شهر خاصی نیست جزء حقوق طبیعی هرشخصی که مورد تجاوز و تعدي واقع می شود، می باشد. اگر درست نگاه کنیم همه موجودات وسیله ادامه حیات دارند و با وجود این آیا می توان دفاع مقدس شمرد؟ آیا می توان رابطه بین دفاع مقدس را نشان داد؟ این هنر در موزه چگونه تجلی پیدا می کند؟ موزه دفاع مقدس از دفاع شروع می شود از حق و باطل و می خواهد بگوید این جنگ یک اتفاق نبود، یک قضیه قدیمی و یک جریان دنباله داري بوده وهست و بگوید که سرانجام مستضعفان پیروزند، و نشان دهدکه خون بر شمشیرپیروز است و جنگ یا بهتر بگویم 8 سال دفاع مقدس را نشان دهد که تازه ازرژیم طاغوت آزاد گشته اند و با تکیه برایمانشان زیر بیرق کفر نمی روند، نشان دهد که خداوند چگونه مؤمنان اندك را بر طاغوت تا دندان مسلح پیروزمی کند و البته این موزه این دیدگاه را بررسی کرده، نشان می دهد که با پول کم، وقت کم، تکنولوژي پایین، ولی باتوکل بر خدا، معجزه کرده و بر باطل ازهمان جایی که گمان ندارد پیروز شد چرا که او یک اصل مهم، و همانا خدا رافراموش کرده است.همچنین می خواهد بگوید که چرا شهادت این قدرارزشمند است؟ چرا خداوند خودش خونبهاي شهید می شود؟ و یا اصلاً شهیدکیست؟ جهاد چگونه است؟ براي خدا بودن چه لذتی دارد؟ همان گونه که گفتیم 8 سال دفاع مقدس یک حادثه نبود یک جریانی است که ادامه دارد وموزه باید به آن به عنوان یک آرمان و نهاد ارزش نگاه کند و تاریخ را مایه عبرت قرار داده و فرایند غفلت را گوشزد نماید. موزه دفاع مقدس با سایر موزه ها مشترکات و تفاوتهایی دارد، هر دوروح انسانی را در برمی گیرند، مثل موزه هاي تاریخی که یک اتفاق را به وسیله اشیایی نمایش می دهند یا همانند یک موزه هنري که با ابزار هنر سعی در ایجاد تأثیر دارد ویا مانند موزه علمی که سعی در آموزش وپژوهش دارد اما موزه دفاع مقدس با سایرموزه ها تفاوت هایی را نیز دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می شود: - 1 موزه دفاع مقدس به جهت ماهیت اشیاء و ادوات به نمایش گذاشته شده مثل یک موزه تاریخی نیاز به تأسیسات مهمی ندارد و اگر محیط را در حد منطقه آسایش انسانی قرار دهد، کافی است. -2 موزه دفاع مقدس یکی از بزرگترین واقیعت هاي بشر را به نمایش می گذارد بنابراین حفظ امانت ضروري بوده و واقعیات آن گونه که هست باید بیان گردد چه به ضرر یا نفع عده اي باشد. -3موزه دفاع مقدس در تقسیمبندي موزهها، نه موزه تاریخی است و نه موزه علمی و نه هنري بلکه ترکیبی از این موزه ها می باشد -4موزه دفاع مقدس به عنوان محل تلاقی فرهنگها و ملتها توجه ویژهاي به طرفین شرکت کننده در جنگ باید بدهد -5جنگ با جغرافیاي وسیعش ممکن است در موزهاي به وسعت یک شهر به نمایش گذاشته شود -6موزه دفاع مقدس باید احساس غرور، مظلومیت، قدرت و صلابت و ترس وویرانی جنگ را انتقال دهد اما متأسفانه علیرغم گذشت 16 سال از دفاع مقدس در ایران شاهد نمونه اي شایسته و چشمگیر نبودیم این نکته دور از انتظار بود اهداف و اندیشه اي والاي دفاع مقدس با آزموده هاي بی نظیر اسلامی نمی توانست نتیجه اي بدین صورت داشته باشد . همواره آگاهی، عبرت گیري، دانش و پیشرفت مورد تأیید و تأکید اسلام بوده اند حال چگونه است مهمترین رویداد و حوادث تاریخی چنین موردغفلت قرار گیرند، همان گونه که گفته در ایران با توجه به تاریخ سرتاسر ناآرام آن انتظار می رفت شاهد موزه هاي جنگ فراوان باشیم اما به جز چند مورد موزه جنگ که برخی از آنها صرفاً یک محل نمایش سلاحهاي جنگی می باشد،مشاهده نشد و این امر نگاه مجدد به این موضوع و توجه بیشتر مسؤلین امر به این مسئله حیاتی را می طلبد. در این قسمت تنها به ذکر نمونه هاي موجود درکشور اکتفا می شود. درست مقابل چنین، برخوردي در ایران و در کشورهاي غرب رویکردهاي دیگري وجود دارد. براي مثال در کشور کوچکی مثل نیوزلند با جمعیتی حدود1.5 میلیون نفر و شرکت در جنگ جهانی اول و دوم ،19 موزه جنگ دیده می شود.با مقایسه لیست موزه هاي جنگ ایران و لیست موزه هاي جنگ در جهان تا بدان جا که بررسی ها نشان می دهد حاکی از آمار پایین استقبال ازموزه ها در ایران می باشد که در جدول آورده شده به چند مورد آنها اشاره می شود. همه جوامع بشري مقوله دفاع را در همه ابعاد نظامی و غیرنظامی آن مهم تلقی نموده و به تناسب تهدیدهاو مخاطرات، آگاهی و آمادگی هاي فکري و عملی لازم را ایجاد می نمایند و دفاع را امري مهم و ارزشمند و مقدس دانسته ومدافعان خود را تکریم می نمایند و توجه به آن را در صدر امور اجتماعی سیاسی قرار داده اند .حال اگر نگاه جهانی به این مقوله را در کنار مفاهیم دینی و ارزشی مان قرار دهیم و مفهوم: جهاد، شهادت و ایثار را با مقوله دفاع جمع کنیم اهمیت موضوع را صدچندان درمی یابیم .
+ نوشته شده توسط حسین آقامحمدی در یکشنبه سیزدهم آذر 1390 و ساعت 2:53 |


Powered By
BLOGFA.COM